Veelgestelde vragen

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen over onze organisatie.

Veelgestelde vragen door mensen die zorg of ondersteuning (gaan) ontvangen

Vraag 1: Wat is zorgbemiddeling?

Antwoord:

Bent u door uw huisarts/praktijkondersteuner ggz doorverwezen naar ggz-zorg? Als verzekerde moet u binnen 4 weken terecht kunnen voor een eerste gesprek bij een GGZ-aanbieder. Na het eerste contact met de zorgaanbieder moet u als verzekerde binnen 10 weken terecht kunnen voor een behandeling. Indien de wachttijden langer zijn, kunt u dit zelf melden bij uw zorgverzekeraar. De verzekeraar heeft een zorgplicht en is verantwoordelijk voor zorgbemiddeling. Dat betekent dat de zorgverzekeraar een alternatief moet bieden of zo nodig niet-gecontracteerde zorg moet vergoeden. Op de website van de Rijksoverheid kunt u meer lezen over zorgbemiddeling. Daar vindt u ook een filmpje met meer uitleg over wat de zorgverzekeraar voor u kan betekenen.

 

Vraag 2: Waarom staat Provico op mijn zorgkostenoverzicht?

Antwoord:

U ziet de naam “Provico” op uw zorgkosten overzicht als u in behandeling bent bij uw praktijkondersteuner ggz in uw huisartsenpraktijk. Provico is een netwerkorganisatie die zelf geen zorg levert. De praktijkondersteuner ggz van uw eigen huisartsenpraktijk, is bij ons aangesloten. Uw zorgverzekeraar zet de naam Provico op uw zorgkostenoverzicht bij de verleende zorg door uw praktijkondersteuner ggz. 

Vraag 2a: Waarom staat er elk kwartaal een Provico bedrag op mijn zorgkostenoverzicht?

Zolang u in zorg bent, staat er elk kwartaal een zorgkostenbedrag op uw zorgkostenoverzicht. Het kwartaalbedrag kan 1 januari, 1 april, 1 juli, en 1 oktober op uw zorgkostenoverzicht staan. 

Vraag 2b: Wat is het kwartaalbedrag?

Het kwartaalbedrag is een gemiddeld bedrag van alle mensen die bij een praktijkondersteuner ggz in behandeling zijn. Dit heeft de zorgverzekeraar geregeld om de administratie per persoon te verminderen. De ene persoon heeft meer of minder behandelingen dan de ander nodig. Daarom is een gemiddeld bedrag genomen.

Vraag 2c: Ook als ik niet elk kwartaal bij de praktijkondersteuner geweest?

Ook als u minder dan 1 jaar in behandeling bent geweest, staat er vier keer een kwartaalbedrag op uw zorgkostenoverzicht om de administratie te verminderen. Als u niet meer in zorg bent, stopt uw praktijkondersteuner ggz het zorgtraject, zodat het kwartaalbedrag daarna niet meer op uw zorgkostenoverzicht staat.

Vraag 2d: Is er dan teveel betaald?

Ook als u minder dan 1 jaar in behandeling bent geweest, staat er vier keer een kwartaalbedrag op uw zorgkostenoverzicht om de administratie te verminderen.
Aan het einde van een jaar wordt gekeken naar de daadwerkelijke hoeveelheid behandelingen. Dit wordt verrekend met de zorgverzekeraar. U ziet dit niet terug op uw eigen zorgkostenoverzicht.

Vraag 2e: Wat moet ik doen als na 1 jaar het bedrag nog steeds op mijn zorgkostenoverzicht staat, maar ik niet meer in zorg ben?

Als u niet meer in zorg bent, maar het kwartaalbedrag staat na 1 jaar nog op uw zorgkostenoverzicht, kunt u dit doorgeven bij uw eigen huisartsenpraktijk. Uw huisarts en praktijkondersteuner ggz beheren uw patiëntendossier en kunnen hierin aangeven, dat het zorgtraject afgesloten is. Na de administratieve afsluiting zal het kwartaalbedrag niet meer op uw zorgkostenoverzicht staan. Ook dit bedrag wordt met uw zorgverzekeraar verrekend.

Vraag 2f: Wat gebeurt er met mijn eigen risico?

Het kwartaalbedrag "Provico" heeft geen invloed op uw eigen risico.

 

Veelgestelde vragen door zorgverleners

Vraag 1: Ik heb interesse in (deelname aan) het Mentale Gezondheidsnetwerk. Hoe kan ik mij aanmelden?

Antwoord: Stuur een mail met opgave van naam, organisatie en functie naar Ingrid Pollux, communicatiemedewerker bij Provico: i.pollux@provico.nl. Dan kijken we samen wat passend is.